Friday, January 14, 2011

Hospitalization

Al-kisah..

12/01/11 3.04am rabu

Tengah syok aku dengkur aku dikejutkan dengan kesakitan yg melanda perut aku yg buncit ni. Aku terus bangan masuk bilik air. Preett prettt angin aku lepaskan. Tapi secebis tahi pun tak keluar. Aku pon relek la dulu. Perghh time tu perut aku rase macam nak meletup. Macam ader benda yg pulas memulas usus aku nie haa.

5.30am..

Aku bgn kali nie sebab aku rase betol sakit kat perut aku nie. Aku bgn carik ubat panas yg diberikan oleh kawan aku. Aku sapu punya sapu, smpai perut aku rase macam nak terbakar. Mula2 rase macam nak hilang dah sakit tu, pastu datang blk. Aku tahan sakit smpai badan aku dah jadi mcm bentuk 'v'. Sampai la hari siang, aku tak tidur2.


12.24pm..

Kali nie perut aku dah betol2 macam nak meletup, aku ketuk bilik aiman n aku mintak tolong die bawak g klinik. Aiman mandi2 siap2 terus antar aku g klinik kat medan gopeng. Lepas isi2 borang sumer, nurse panggil masuk.

Doktor: Ya en nasrin, boleh saya bantu.
Aku : Saya senak perut doc, dari malam td (smbil aku pegang perut aku)
Doktor: Takpe, biar saya check dulu, sila baring.
Aku :(aku pon baringg..) 
Doktor: (menekan perut aku sebelah kanan) sakit tak.?
Aku : aduh doc, sakit sngt.
Doktor: ok i rase u kene appendix, u kene pergi hospital cepat. Buat operation. Saya akan bg surat.
Aku: operation.?? ok

        
Then aku kuar bilik terbongkok2 sebab tahan sakit perut punya pasal lah. Pastu terus aku pergi Hospital Pantai. On the way nak pergi spital tu, Aiman ulang2 kali tanye 'ko ok x nas' bnyk kali gak die tanye sampai aku rase macam dah malas nak jwb. Yela, ekon kete die sejuk, tp aku peluh2. Sbb tahan sakit lah tu. isk.

Hospital Pantai..

Aku smpai2 jer terus bagi surat tu kat wad kecemasan then die terus soh aku sain-sain ape tah, aku pon sain. pastu die terus pimpin aku maksud wad kecemasan td lah. Aku pon baring kat katil num 3, sebelah aku ader cina, dok mcm meracau2. seram sejuk aku nengok. Then akak nurse tu slimutkan aku, die ckp 'nasrin tunggu kejap ye, saya nak amek darah' . aku pon hanya mengangguk2kn kepala sahaja. 

Lepas dah setel amek darah sumer, ade sorng doktor nie dtg, name die Doktor Amarjit . Die pon pegang2 perut aku ckp nak kene operation. Aku ape lg, cemas lah. aku mane leh tengok benda2 yg tajam. eeee. seriaauuuu.

Then akak nurse yg baik td tu, Cucuk tangan aku masuk kan air. Pastu die soh aku duduk kat kerusi roda nak masuk kan aku kat wad. Aku pon duduk die tolak aku, krettttt kreettttt bunyi tayar kusi roda tu, pastu aiman nampak aku terus die follow aku masuk wad. 



1.45pm..

Aku muntah. Muntah angin. Buih2. Banyak gile. Dengan secara x semena-menanye perut aku dah rase macam ok sikit. Then makin lama makin ok.

Nurse : eh nasrin kenapa tak tukar baju lagi, pakai baju atas meja tu, cepat. nak pergi operation
Aku : kak,kak, perut saye dah ok lah, dah kurang sikit saket. kalau saye nak pending sejam boleh tak.?
Nurse : kejap, akak panggil doktor dlu

Doktor:(tekan2 perut aku, aku buat rilek je..) u punya perut sakit lg.?
Aku : tak dah. Dah ok 
Doktor : ok takpa kiter tunggu lg sejam. Then i'll check again.
         
Then, pastu KAVIRAJA pun dtg wad. 



Kavi : tak, ko sakit ke tak nie.? muka macam tak sakit langsung
Aku : tulah, td sakit skang dah tak.

then aku ajak kavi g merokok kat bawah, kteorng pon trn dgn keadaana aku macam nie. jap ekhh.. 

   

Then aku pon lepak wad. kawan2 aku pon dtg, bawak grape, bawak roti, bawak surat khabar. Then aku terpikir, "haishh, takkan aku ank tido wad sorng, dah la perut aku dah ok nie". Aku pon merengek2 nak balik. Aku g carik nurse.

 Aku : akak, perut saye dah ok. Saya nak balik..
Nurse : ehh, xboleh! adik kene stay sini.
Aku : akak, boleh la, saya mane biasa tidur kat hospital. Saya nak blk jugak
Nurse : tak boleh, adik kene stay wad, kter nak tengok progress adik macam mane. 
Aku : ala kak, plissssss. perut saye dah ok, betol. sumpah. (smbil aku picit2 perut aku tok buktikan xsakit)
Nurse : hmm. kejap, akak panggil doktor. Adik pergi masuk bilik dlu    

Sementara tunggu akak tu panggil doktor, makanan malam pon smpai. perghh. waaa ckp lu. mmg terbs lah!.korang tengok sendrik. jap.




Xsedap langusng! pfftttt. aku makan ikan tu jer. itu pon tak hbs.

Pastu akak nurse td tu dtg

Nurse : ok. adik boley balik. tp dgn syarat.
Aku :yesssssssssss! ape die kak
Nurse: Besok kene dtg balik sini pukul 8am. Doktor nak check n dtg amek ubat
Aku : ok no prob, besok lepas subuh saya terpacak kat sini kak
Nurse : tayah nak bohong la. Jangan 8pm dah la
Aku : betol lah kak. haha
Nurse : dah2, tunggu sini, jap lg akak dtg bg borang sain, pastu akak nak cabut jarum kat tgn tu.
Aku : okkkayy syg akak.

Then lepas setel sumer tu. aku pon balik. Alhamdulillah. tak kene operate. hik. Terima kasih kawan n akak nurse!

 

0 comments:

Post a Comment