Thursday, May 26, 2011

Asymmetric.

Asymmetric.

Oh gila. Apa itu asymmetric?

"asymmetric flight of multi-engine airplanes following loss of power from an engine(s) mounted laterally either side of the centerline."

Haa. paham.? aku pon tak bape paham sngt ckp omputih nie . Tapi yang aku tau terbang dgn enjin sebelah takde. Maksud aku enjin sebelah rosak ke, terbakar ke, ape ke an.

Pagi jugak lah aku bangun hari ni. Then pg lah maen2 cilok awan.

Then tengah syok mengelamun fly, ngah syok berangan, tetibe jer.
'okay right engine fail' Capt Rozie Tiger.

'Allahuakbar' time susah baru la aku ingat Tuhan. Isk

Then capt suruh buat emergency procedure.
Aku blurrrrr.
Aku blurrrrrrrrrr..
Mmg TAK la kan aku ingt sume procedure.
Dgn tak cukup tidur
Dgn tak prepare
Dgn tak fokus
Dgn dalam otak ingat kat Farahin Musa

'what are you doing nasrin.??'
Berterabur sume procedur-procedur aku.
Aku dah macam blank macam tak tau nak buat ape.
So, memamg cow-cow la kene sembur ngan instructor aku tu. Nama pon Rozie Tiger. Macam tiger la perginye ann.

Then aku macam dah tersedar dari lamunan. Kira macam Lamunan terhenti la ann, Aku ingat-ingat balik semua checklists, procedures, dan yang paling penting aku bwat, aku imagine yang Farahin Musa Ada kat belakang, mestilah aku nak selamatkan dia dulu kan. So aku fokus la sket. Dapat la jugak control aircraft cenonet tu.
Alhamdullilah.

Lagipun, bukan enjin failure betol2 pon, simulate je lah!!
Cheeetttttt! haha. =p
 Just power tu di-zero kan. Kira macam tak tekan minyak la.

Then sebelum balik, Rozie Tiger pesan, 'okay both of you ready for test. Please study back all emergency procedures, and wish you all gud luck for test'

Yerla, Rozie yang handle aku ngan partner aku minggu nie. So banyak gile die dah ngajar. Kira aku nie dah jadi mcm student dia lah. Berulang2 kali aku cakap time kaseh kat die. Yerla. Die best kot. Cool.

Moral: Tidur awal. Jangan berangan. Jangan hilang  fokus. Jangan bawa masalah dalaman ke atas. dan PREPARE!!

0 comments:

Post a Comment